تهران ، خیابان آزادی
تهران ، خیابان آزادی
021-91034207

سالنامه بازارها و کسب‌و‌کارهای ایران 1401

سالنامه بازارها و کسب‌و‌کارهای ایران 1401

ابزاری برای فهم تغییر و تحولات و مهمترین روندهای سال 1401

نخستین بار در ایران

پیش‌بینی اقتصاد و بازارهای ایران

روزهای تلخ و حساسی بر اقتصاد کشور می‌گذرد. رمق تولید و تولیدگر گرفته شده است. نبرد مداوم در چند جبهه مختلف، نفسی برای صاحبان و مدیران کسب‌وکارها باقی نگذاشته است. نااطمینانی‌های شدید در سطح اقتصاد کلان، خودتحریمی‌های خردکننده دستگاه‌های اجرایی و سیاست‌گذاران اقتصادی در لباس مقابله با تحریم، تسلط حکمرانی و سیاست‌گذاری جامانده در دهه‌های گذشته بر اقتصاد کشور و زمختی روزافزون محیط کسب‌وکار جبهه‌های مختلفی هستند که تحریم‌های ظالمانه در برابر آن‌ها عددی به حساب نمی‌آیند. با همه این احوال، گرچه وظیفه سیاست‌مداران و سیاست‌گذاران نباید فراموش شود، اما می‌توان با توانمندسازی کسب‌وکارها و تولیدکنندگان نفسی تازه به آن‌ها داد. رسالتی که سالنامه بازارها و کسب‌وکارهای ایران با هدف‌گیری آن متولد شده است. یقینا اگر کسب‌وکارها و تولیدکنندگان به‌موقع از اتفاقات و روندهای مهم و موثر اقتصاد کشور آگاه شوند و تصمیمات خود را مبتنی بر این آگاهی بگیرند، می‌توانند مانع وقوع بسیاری از هزینه‌های بنیان برافکن شوند.

مهمترین بخش‌های سالنامه بازارها و کسب‌وکارها

این سالنامه با رویکردی جامع، ضمن تبیین مهم‌ترین روندهای پیش ‌روی کشور در سال 1401، متغیرهای اصلی اقتصاد کلان را نیز پیش‌بینی می‌کند. متغیرهایی همچون نرخ ارز، تورم، رشد اقتصادی و نرخ بهره که دانستن آن‌ها به تدوین استراتژی‌های بهینه و اتخاذ تصمیمات کلیدی در کسب‌وکارها کمک بسیاری خواهد کرد. علاوه بر این، بازارهای کلیدی اقتصاد مشتمل بر بازار ارز، بازار سرمایه، بازار طلا و بازار مسکن نیز به‌تفصیل مورد تحلیل واقع شده و وضعیت آن‌ها در سال 1401 در هر یک از سناریوهای محتمل پیش‌بینی شده است. آگاهی از نتایج این پیش‌بینی‌ها و درک چارچوب تحلیل ارائه شده برای هر یک از این بازارها، کمک شایانی به صاحبان و مدیران کسب‌وکارها برای استفاده حداکثری از ظرفیت این بازارها جهت مدیریت بهینه سبد نقدینگی و پوشش ریسک‌های کسب‌وکارشان خواهد کرد

پیش‌بینی بازارها مبتنی بر مدل‌های رصدخانه آتی‌کاو شریف

خلاصه‌ای از مهمترین نتایج پیش‌بینی متغیرهای کلان اقتصادی و همچنین بازارهای کلیدی در ابتدای سالنامه ارائه شده است. تبیین تفصیلی ابعاد نظری و روندهای منجر به شکل‌گیری رویدادهای سال 1401 و نقش آن‌ها در پیش‌بینی متغیرهای اقتصاد کلان و بازارهای کلیدی اقتصاد کشور در ادامه آورده شده است. مرور اجمالی مهمترین ابعاد و محورهای هر یک از بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات برای هر کارآفرین موفقی راهگشاست و نگاه راهبردی وی را تقویت می‌کند. به همین دلیل، سالنامه به این موضوع نیز پرداخته است. بخشی از سالنامه در قالب پرونده‌های ویژه، مهمترین مسائل و معضلات تولید و اقتصاد کشور را بررسی کرده است. روند روزافزون کوچ سرمایه و مهاجرت کارآفرینان، ارزیابی سیاست کنترل قیمتی خصوصا در دولت سیزدهم، وضعیت انحصار و مجوزدهی در اقتصاد ایران، توقف انتشار شاخص‌های بین‌المللی سهولت انجام کسب‌وکار و تحریم موضوعاتی هستند که در این پرونده‌ها بررسی شده‌اند.

تحلیل ریسک‌ها و فرصت‌های کسب‌و‌کار

در دنیای امروز، بسیاری از کسب‌وکارها متاثر از رویدادها و تحولات عرصه بین‌الملل هستند. بر این اساس، موثرترین تحولات ژئوپلتیک داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی مرور شده و ریسک‌ها و فرصت‌های آن‌ها برای کسب‌وکارهای ایرانی مورد تحلیل قرار گرفته است. تحلیل مفصل کرونا و شرایط پساکرونا و همچنین دلالت‌های آن برای اقتصاد کشورمان نیز از این منظر انجام شده است. مهمترین فناوری‌های تغییر دهنده بازی در عرصه اقتصاد نیز با همین رویکرد مورد بررسی قرار گرفته و فرصت‌ها و ریسک‌های آن‌ها برای کسب‌وکارهای ایرانی تحلیل شده است.
برای انجام پیش‌بینی‌های این سالنامه از مدل‌های مرکز «رصدخانه آتی‌کاو شریف» استفاده شده است. این مدل‌ها با اتکا به آخرین یافته‌های علمی و مدل‌سازی در حوزه‌های اقتصاد کلان، مالیه بین‌الملل، تجارت بین‌الملل و مالیه عمومی توسط این مرکز در سال‌های گذشته توسعه داده شده است. البته راستی‌آزمایی نتایج نیز توسط گروه نخبگانی مرجع رصدخانه آتی‌کاو شریف و همچنین اندیشکده کسب‌وکار شریف (وابسته به پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف) انجام شده است. این گروه نخبگانی متشکل از بهترین کارشناسان و صاحب‌نظران داخلی و بین‌المللی است.